Geschiedenis van Erica

In januari 1912, dus nog voor de eerste wereldoorlog, werd de toneelvereniging ‘Erica’ opgericht. Erica werd in die tijd Rederijkerskamer genoemd, volgens de gevonden gegevens. In die tijd werden meerdere, korte stukken op één avond uitgevoerd.De avond begon om 19.00 uur en na afloop was er bal, opgeluisterd met hoornmuziek. De entreeprijs in het jaar 1919 bedroeg 40 cent voor gehuwden en 50 cent voor ongehuwden.

Ruim 100 later brengt Erica nog steeds voorstellingen, zij het (uiteraard) in een andere samenstelling en een andere vorm. Maar eigenlijk nog steeds in dezelfde traditie. De tijd heeft in Yde-De Punt niet stilgestaan en zo heeft ook de toneelvereniging Erica de nodige veranderingen ondergaan. Ook zijn de toegangsprijzen aangepast… 😉 Maar in basis zijn de grondbeginselen overeind gebleven: “Gezellig samenzijn met een groep mensen voor het uitoefenen van hun hobby, namelijk toneelspelen”

Ieder jaar verheugen de leden van Erica zich weer op de voorstellingen, die veelal in de winterperiode in eind februari of begin maart plaatsvinden. In de afgelopen eeuw zijn er veel titels inmiddels voor het voetlicht gebracht.

Toneelvereniging Erica vierde in 2012 het 100-jarig bestaan met de openluchtvoorstelling ‘Het Veenspook’. Dit werd op de locatie ‘Het Zandgat” in Yde gespeeld. Mede door de prachtige locatie was dit een groot succes.

In het kader van het culturele jaar in Drenthe in 2018, waar het de beurt aan de gemeente Tynaarlo was, kwam Erica weer met een openluchtvoorstelling. Op de zelfde locatie als 6 jaar ervoor, bracht de toneelvereniging de voorstelling ‘Het Meisje van Yde’, gebaseerd op het beroemde veenlijk welke gevonden is in een moeras in Yde. Dit gebeurde onder de regie van Karin Noeken.

Een daverend succes, waar niet alleen de toneelvereniging aan deel nam, maar vele verenigingen en inwoners van Yde-De Punt. Een tiental voorstellingen werden gegeven, waarna het gezellig toeven was op het horecaplein.

Door dit grote succes heeft toneelvereniging Erica besloten om iedere drie jaar een openluchtproductie te brengen. Natuurlijk weer op de mooie locatie van ‘Het Zandgat’ in Yde.